Didaktiska aspekter på olika material
Lundgren (1) nämnde i sin förläsning/workshop didaktiska aspekter på olika material att om en pedagog genomför en planerad aktivitet tillsammans med barnen och barnen kommer in på ett sidospår som inte handlar om aktiviteten. Ska man som pedagog fråga sig själv vad är viktigast? Min aktivitet eller barnens sidospår. När jag håller i aktiviteter på förskolorna har jag gjort både och. Driver jag min aktivitet vidare finns det en stor chans att barnen tappar intresset och inte lär sig någonting. Hakar jag på och följer barnens sidospår är jag utanför min komfortzoon men för barnen blir stunden givande och dem gör någonting som dem själva vill göra. Jag gillar mer att arbeta efter barnens initiativ till aktiviteter och väljer oftast att göra min planerade aktivitet en annan dag. Dock har jag flera gånger fångat upp barnen tillbaka till min aktivitet och vissa gånger går det bra att fortsätta vidare med min aktivitet. Under termin fyra på min VFU blev jag pushad av min VFU-lärare att hålla i både planerade och oplanerade samlingar/aktiviteter. Det fick mig att bli säker tillsammans med min barngrupp och även på mig själv. Jag fick växa mycket i min pedagogiska roll och fick lösa sådana här situationer som Marie diskuterade om i sin workshop. Under denna period lärde jag mig hur jag ska arbeta med barnen för att få dem intresserade av det jag vill lära ut. Jag är tacksam att jag blev puschad och fick flera gånger gå utanför min komfortzoon och arbeta med barnen om någonting som fångade deras intresse istället för vad jag hade planerat att genomföra.
Under föreläsningen/workshopen fick vi även välja olika material som hon hade med sig och tänka nytt. Syftet var att man inte behöver köpa in nytt material till sin verksamhet utan tänka till och använda något gammalt som finns på avdelningen och göra något nytt av det. Vi valde en mjölkkartong och en plåtburk. Vi diskuterade i smågrupper hur vi kunde använda dessa material. Med mjölkkartongen hade vi exempel som tillverka de tre bockarna bruse med all rekvisita som behövs, sedan spela upp sagan med hjälp av figurerna och omgivningen som man tillsammans med barnen kan skapa. Med hjälp av denna aktiviteten övar man sig på språket, bild och drama. Med plåtburken diskuterade vi att man kunde tillverka maka ratas och använda vid ex. sångsamlingar. Man kan även måla flera plåtburkar i olika färger och lägga i olika saker i burkarna så dem låter olika och sedan para ihop dem antingen med hjälp av färgen eller hur dem låter när man skakar på dem. Med den sista aktiviteten tränar sig barnen på matematik, språk och även bild.


(1) Marie Lundgren. Föreläsning/Workshop didaktiska aspeker på olika material. Högskolan i Borås. 9 maj 2016.