Medierat lärande
Fihn (1) beskrev för oss på sin föreläsning att medierat lärande betyder att förmedla via ett medium och medvetenheten om hur man arrangerar de olika medierna tillsammans. Pedagogerna ska mediera och skapa mening för barnen. Barnen ska känna att det de lär sig är meningsfullt. Det blir meningsfullt när barnen känner att de får använda sina kunskaper. Samt att hur pedagogerna arrangerar gör mycket för vad som blir. Exempelvis vilka papper ger jag barnen? Vilka penslar?
När jag utgår från mig själv har jag aldrig tänkt på medierat lärande som någonting som är hela tiden. Hur jag samtalar med barnen, hur jag arrangerar miljön på förskolan och hur jag med hjälp av rörelser kan mediera. Fihn (1) berättade att på förskolorna tänker pedagogerna i barnperspektiv med exempelvis miljön och aktiviteter. Men att det även är viktigt att tänka i barns perspektiv exempelvis via att samtala med dem eller att observera hur barnen använder miljön. Det är viktigt att arbeta med det medierade genom att lyfta in barns perspektiv.
Fihn (1) nämnde även att symboler på exempelvis siffror eller alfabetets bokstäver är en typ av medierat lärande. Barnen ser då symbolerna oftare och när de börjar räkna eller skriva kan de koppla ihop siffran som de har sett med siffran 8. Eller om det exempelvis står ”STOL” på en stol ser barnen bokstäverna och kopplar ihop dem med en stol som står på golvet. Jag anser att symboler är ett enkelt sätt att använda sig av i förskolan som ett medierat lärande samt att vara observant på hur man själv agerar och arrangerar. Arrangerar jag miljön på ett visst sätt för en viss lek kan barnen uppleva ännu mera. Allt handlar om hur jag medierar lärandet, vilket jag inte hade en aning om innan föreläsningen.
(1) Gunilla Fihn. Föreläsning medierat lärande på högskolan i Borås. 8 september 2016.