BIld workshop 1
Vi hade en workshop med Mats Andersson (1) han beskrev för oss att när man har aktiviteter tillsammans med en barngrupp ska man antingen ha processfokus eller produktfokus. Jag som pedagog har mer en processfokus när jag håller i aktiviteter. Jag gillar när aktiviteterna inte är styrda utan barnen får utforska hur de själva vill. Vi hade olika material att arbeta med så att vi kunde utforska hur vi själva ville. Jag valde ett flanopapper och flytande akvarellfärg. Jag testade att blåsa ut färgen på pappret vilket inte gick bra för att jag fick blåsa hårt. Då valde jag att tillföra soya, kanel, kakao, bikarbonat och vinäger på mitt papper. Det blev en sinnesupplevelse, jag kunde smaka på ingredienserna och även dofta dem. Vissa ingredienser gav en kemiskreaktion och började bubbla vilket var häftigt att uppleva medan andra ingredienser började dofta mer när dem hamnade på flanopappret. Här blandade jag olika material för att endast uppleva hur det skulle bli.


Jag kände att via denna workshop fick jag släppa loss och testa på olika material. Jag testade även att blanda material och även matvaror. Jag har fått experimentera tills jag är nöjd med mitt material, och det var inte bara att det skulle likna någonting eller bli vackert utan tills jag själv kände mig färdig och ville testa något annat material. Jag är mer en medforskande pedagog än en styrd pedagog eftersom att jag gillade när det är processfokus och man får gå loss och testa sig fram. Sådana här aktiviteter gillar jag och jag skulle vilja testa detta i en barngrupp. Speciellt testa papper, färg och mat ingredienser och se reaktionerna från barnen. Mycket diskussioner skulle uppkomma och man kan därefter testa de kemiska reaktionerna på annat material än papper.
(1) Mats Andersson. Workshop i bild på högskolan i Borås. 19 maj 2016.