Workshop med drivhuset

Nyman (1) från drivhuset höll i en workshop som handlade om idégenerering didaktiskt material. En uppskattad workshop med konkreta exempel på hur man kan arbeta med ett didaktiskt material och att det inte behöver vara svårt. Nyman (1) nämnde att med vårt didaktiska material ska vi reflektera över syftet med aktiviteten, metoden och hur jag vill göra den, innehåll och vad är idén? Var ska den genomföras och för vem skapas värde?  Hon gav ett exempel från när hon arbetade i en förskoleklass. Hennes syfte med aktiviteten var att barnen skulle lära sig begreppet par. Hon samlade barnen i en ring på golvet och bad alla barn ta av sig sina sockar och lägga dem i mitten. Barnen skulle därefter para ihop rätt sockar med varandra. Hon hade ett syfte med aktiviteten, ett innehåll och en målgrupp. Aktiviteten blev didaktiskt då hon hade ett syfte med aktiviteten och hon använde sig av ett material som redan fanns alltså sockarna som barnen hade på fötterna. Hon fick oss att tänka att allting är möjligt och inga idéer är dumma.

Vi fick fylla i en möjlighetskarta där vi utgick från oss själva alltså våra egna erfarenheter och kunskapsområden för att få en överblick över vad vi skulle kunna göra för didaktiskt material. Vi fick sedan diskutera i grupp och mina klasskamrater fick komma på vad jag skulle kunna ha för aktivitet i förskolan inom didaktiskt material. Min syster är yogainstruktör, jag har tillgång till naturen och jag som person kan hålla lugnet, alltså är stresstålig. Då kom dem på att jag och min barngrupp kunde ha yoga tillsammans med min syster i naturen. Det var ett exempel på hur tre tårtbitar i cirkeln kunde generera en aktivitet i förskolan. 

 
(1) Ingrid Nyman. Workshop med drivhuset på högskolan i Borås. 23 september 2016.