Besök på världskulturmuseet i Göteborg
Inne på världskulturmuseet hade dem en utställning som hette tillsammans. Utställningen var gjord för barn i alla åldrar. När jag kom in på utställningen märkte jag att det var en utforskande miljö och är allt var i barnens nivå. Hur hade jag velat jobba med en barngrupp där? Jag hade delat upp barnen i små grupper och varje grupp hade haft med sig en pedagog. Gärna blandad ålder på barnen och att vi upptäcker tillsammans. Jag anser att det är roligare att lära sig tillsammans, och eftersom att det var olika höjder på sakerna får man hjälpa varandra. På utställningen kommer barnens ”jag kan” känsla förstärkas därför att de inte behöver hjälp av en vuxen att ta sig upp på en stol, att få igång olika saker som fanns att utforska. Utställningen var handikappanpassat vilket förstärker känslan hos alla att de får vara delaktiga. Det fanns musikinstrument, skulpturer, böcker och ljud från olika kulturer och länder vilket gör att barn kan relatera till någonting och samtidigt lära sig om andra kulturer. På den här utställningen får barnen uppleva med alla sina sinnen. Det har jag saknat när vi har varit på de andra museibesöken. Här var miljön avslappnad och tillåtande och som pedagog behövde jag inte oroa mig över att barnen tar på någonting som inte får vidröras. Atmosfären sa till mig att känn på allting som du vill känna på och testa dig fram. Det tror jag att barnen hade uppskattat.





På utställningen fanns det en danshörna. Man fick då välja olika dansstilar som finns runt om i världen, och sedan lära sig hur man dansar till musik som är kopplad till dans stilen.

