Drama workshop 2

Vi fortsatte att arbeta på vår gruppövning som vi fick tilldelat till oss förra workshopen. Vi valde en bok som handlade om en groda som hittade en nalle i skogen. De blev goda vänner och en dag ville nallen tillbaka till sin familj. Grodan blev ledsen och kände sig ensam men en dag kom nallen tillbaka till grodan och då blev han glad igen. Vi valde därför ämnet vänskap eftersom att vi tolkade att boken handlade om vänskap. Vi skulle göra ett drama förlopp och därefter redovisa en dramaövning för övriga i klassen. Vårt dramaförlopp var vänner-ovänner och sen vänner igen. Vi valde att redovisa flirtleken som vår dramaövning som handlade om att vara ovänner. Den gick ut på att man skulle försöka behålla sin kompis som sitter på stolen framför en. En stol är tom dock står det en person bakom stolen. Den personer som har en tom stol ska blinka åt någon annan som sitter på de andra stolarna. När personen blinkat åt en kompis ska den personer som står bakom försöka hålla kvar sin kompis. Det gör den genom att lägga händerna på personens axlar.

 Hur tänkte vi?

Vi valde att endast förklara leken för övriga i klassen och efter leken var slut frågade vi hur det kändes under lekens gång. Vi gjorde ett aktivt val att inte förklara för våra studiekamrater vad syftet med leken var. Samt att de skulle känna efter hur det kändes att förlora sin kompis framför sig. När vi ställde frågan fick vi svar att det kändes otäckt med ögonkontakt och några förklarade att det inte kändes bra när man förlorade sin kompis. Vi ville att de skulle uppleva känslan man kan få när man är osams med någon. I leken fick våra studiekamrater testa att mediera via ögonkontakt med varandra. Fihn (1) berättade för oss att vi hade kunnat förstärka leken med en berättelse. De som deltog i leken hade kunnat vara ett djur och haft ett problem. Det tyckte jag var en bra idé, då hade vi kunnat koppla mer till vårt tema som var vänskap. Problemet kunde varit att någonting hände, de blev osams och därefter kunde man lekt leken. Efter leken kunde man samtalat med barnen om att vara vänner och ovänner. 

(1) Gunilla Fihn. workshop i drama på högskolan i Borås. 5 december 2016.