Fältdagar efter VFUN för utvärdering att mitt didaktiska material
Efter mina tre veckors VFU period hade vi två fältdagar där vi skulle utvärdera vårt didaktiska material. Snoken Sven kom på besök på förskolan och han tackade alla för sina kompisar han hade fått lärt känna. Han frågade barnen om de kunde berätta någonting om ormar. Barnen berättade att ormar äter kött, möss och råttor. Att de dricker vatten och gillar att slingra sig i skogen. Jag tog fram en garn orm, en sådan som barnen själva hade fått skapa och frågade barnen om de kom ihåg hur de hade gjort. Barnen svarade att de hade virat garn runt en kartongbit som såg ut som en orm, och att de sedan hade fått klistrat dit ögon och tunga. De berättade för Sven vad deras ormar hette och vilken eller vilka färger de hade. Barnen visade stor kunskap om ormar och när jag visade några saker vi hade gjort återkopplade de och berättade för Sven hur de hade gjort det. Jag var väldigt imponerad över hur mycket de faktiskt kom ihåg och att de mer än gärna ville berätta saker för Sven. Jag känner att använda sig av en figur vid teman är ett bra sätt att få barnen engagerade. De fick träffa Sven flera gånger under veckorna och återkoppla till honom vad de hade lärt sig om ormar. Jag upplevde också att barnen hellre ville tala med Sven än med mig, vilket jag ser som positivt. Under samlingen hade jag vänt Sven mot ett barn och fick en kommentar som ”jag vill berätta en sak för dig Sven” och när jag vände ormen mot barnet började han tala till Sven. Fokus försvann från mig och fokus hamnade på Sven.
Jag tillverkade även en dokumentation och placerade den i hallen så vårdnadshavare kunde se den och även i barnens dokumentationspärmar. Där beskrivs kortfattat vad vi har gjort under mina tre VFU veckor och läroplansmål vi har strävat efter att uppnå.
