Fältdagar innan VFU
Under mina 3 fältdagar innan VFU perioden fick vi ett uppdrag att se vad barnen intresserade sig av för att därefter skapa vårt didaktiska material. På min förskola hade dem inget pågående tema utan hade redan avslutat det. Deras tema hade varit bondgården och barnen lekte och diskuterade mycket om olika djur. Så under mina fältdagar låg barnens intresse i de olika bondgårdsdjuren. Dock lekte de även lekar som innefattade drakar, ormar och krokodiler. Jag diskuterade mycket med min handledare om vad vi skulle ha för tema när min VFU period började. Vi började diskutera om grön flagg eftersom att min förskola håller på att bli grön flagg certifierade. Vi började tala om allemansrätten och att utforska närområdet. Jag ville ha några skapande aktiviteter tillsammans med barnen så vi bestämde att vi skulle ha tema ormar. Vi kunde då diskutera huggormen och snoken och därigenom komma in på allemansrätten. På min förskola arbetar de med äventyrspedagogik och oftast efter uppdrag som barnen får. Jag valde därför att skapa en uppdragsorm eftersom att det är ett arbetssätt som barnen känner igen.