Besök på textilmuséet
Olsson Lindström (1) mötte upp oss inne på Textilmuséet. Hon började med en presentation och nämnde att muséumet inte öppnar förens klocka 12 för allmänheter därför att de ska kunna ta emot förskolegrupper på förmiddagarna. Olsson Lindström (1) menade att det är bra om muséumet är tomt så barnen kan upptäcka själva. Karin berättade även för oss att hon och hennes kollegor brukar inta ett barnperspektiv och sätta sig på huk därför att få en upplevelse hur barnen ser saker. Hon tyckte det var jätte viktigt att det känns bra för barnen för hur annars de tycka det är roligt att besöka muséet? Karin fortsatte sedan vidare och nämnde för oss att det är viktigt att barnen får ställa alla frågor de har innan hon berättar om någonting hon visar, därför att barn har oftast massvis med funderingar de vill ha svar på.
I en del av muséet fanns det olika textil maskiner som användes förr i tiden. I den delen av muséet fanns det även en hydda som representerar hur en familj i Bangladesh bor. Kvinnan i familjen arbetar inom industriverksamheten och arbetar under dåliga arbetsvillkor. Olsson Lindström (1) tyckte det var intressant att höra barnens tankar kring hyddan och berättade för oss att hon får många frågor från barnen angående detta. Hon fortsatte med att tala om för oss att hon oftast ställer motfrågor till barnen för att få en upplevelse om hur barnen tänker kring hyddan. Samt ställer frågor om hur många klädesplagg barnen har hemma och vad de gör med sina trasiga kläder. Hon uppmanar även pedagoger kring att fortsätta med ämnet i förskolan. Jag tror att genom att diskutera så som Karin gjorde med oss väckte hon ett intresse av att veta mer. Fortsätta diskussioner om hur det ser ut i andra länder och konsumtion fortsätter vi hålla barnens intresse levande. Ett jätte bra tips av Olsson Lindström till pedagogerna.


